Zinzino

Waarom heb jij Omega-3 zo hard nodig?

Omega 3 vetzuren zijn essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren. Het lichaam is niet, of slechts in beperkte mate in staat deze vetzuren zelf aan te maken. We hebben ze echter hard nodig om goed te kunnen functioneren. Daarom is het belangrijk dat we voldoende omega 3 vetzuren uit de voeding binnenkrijgen.

Er zijn meerdere soorten omega 3 vetzuren. De belangrijkste zijn EPA, DHA en ALA. Deze hebben een groot aantal positieve effecten op de gezondheid, waarover later meer.

We treffen omega 3 vooral aan in vette vis, zoals haring, zalm, makreel, ansjovis en sardines. Deze vissen krijgen de omega 3 binnen via de algen die ze consumeren. Daarnaast kan omega 3, en dan met name ALA, worden gevonden in sojaolie, lijnzaad en in walnoten.

Zoals gezegd zijn omega 3 vetzuren onmisbaar voor het lichaam. Het menselijk brein bestaat bijvoorbeeld voor ruim 60% uit vet, waarvan ongeveer de helft bestaat uit DHA omega 3 vetzuren.

De vetten werken als een soort brandstof, ze zijn onmisbaar voor het goed functioneren van het menselijk lichaam. Omega 3 speelt een cruciale rol in de hersenfunctie, zowel bij de groei als bij de ontwikkeling hiervan. Ook heeft omega 3 een gunstige invloed op het risico op hart- en vaatziekten.

Voor de omega vetzuren geldt dat er een juiste verhouding nodig is tussen omega 3 en omega 6. Deze verhouding moet ongeveer 1:3 zijn, maar is door de westerse voeding vaak uit balans tot wel 1:20. Men krijgt in de voeding dus teveel omega 6 binnen ten opzichte van omega 3. Dit komt met name doordat omega 6 vetzuren ruim vertegenwoordigd zijn in levensmiddelen als gebak, koekjes, dipsauzen, mayonaise, kant-en-klare producten en allerlei fastfood producten.

Waarom zou ik het gaan innemen?

Hart en bloedvaten
Studies hebben aangetoond dat een hoge visconsumptie samenhangt met een verkleind risico op hart- en vaatziekten. Een verzameling van onderzoeken toont aan dat omega 3 op verschillende manieren goed is voor het hart.

Zowel EPA als DHA zijn belangrijk voor een goede hartfunctie en het gezond houden van de bloedvaten.

Geheugen en concentratie
DHA is nodig in de hersenen als een essentiële voedingsstof. Het draagt bij aan de instandhouding van de normale hersenfuncties ( zoals de capaciteit tot leren en de mentale ontwikkeling).

Ogen
DHA is ook belangrijk voor het gezichtsvermogen. Dit komt omdat DHA veelvuldig voorkomt in het netvlies en het zo gezond helpt te houden.

  • DHA (>250 mg) draagt bij aan het behoud van een normaal gezichtsvermogen.
  • Vitamine D draagt bij aan het behoud van normale tanden.
  • Vitamine D draagt bij aan het behoud van een normale spierfunctie.
  • Vitamine D draagt bij aan het behoud van een normale botstructuur.
  • Olijfolie (>20 g) polyfenolen dragen bij aan de bescherming van bloedlipiden tegen oxidatieve stress.
  • DHA en EPA (>3 g) dragen bij aan het behoud van een normale bloeddruk.
  • Vitamine D speelt een rol in het proces van celdeling.
  • DHA en EPA dragen bij aan het behoud van normale bloedtriglyceridenniveaus.
  • Het is aangetoond dat het vervangen van verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding het bloedcholesterol verlaagt/vermindert.
  • Vitamine E helpt cellen beschermen tegen oxidatieve stress.
  • Vitamine D draagt bij aan de normale absorptie/gebruik van calcium en fosfor.
  • Vitamine D draagt bij aan een normale bloedspiegels normaal calciumgehalte in het bloed.
  • Inname van DHA (>450 mg) door moeders draagt bij aan de ontwikkeling van de normale hersenen van de foetus en van zuigelingen.
  • Inname van DHA (>100 mg) draagt bij aan de normale visuele ontwikkeling van zuigelingen tot 12 maanden.
  • Inname van DHA (>450 mg) door moeders door moeders draagt bij aan de normale ontwikkeling van de ogen van de foetus en van zuigelingen.

* De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid

Afspraak maken met Desirée?

Voeding is de basis van onze gezondheid. Benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen en hoe we samen jouw gezondheid kunnen optimaliseren?

Desirée van Sterk UDen